Loading...

Saturday, 18 February 2012

Siapa tuhanku????





Bismillahirahmanirahim, siapa tuhanku? baiklah, dalam melayari kehidupan seharian, aku terfikir, siapa sebenarnya aku, kenapa aku diciptakan dan betulkah wujudnya tuhan? kenapa aku kena sembah tuhan? kenapa aku mesti percaya adanya tuhan? 

persoalan ini bermain dalam mindaku sejak aku berada di bangku sekolah rendah lagi, saban hari aku bermenung dan berfikir. Aku masuk ke sekolah agama semata2x unyuk kenal siapa tuhanku, dan kenapa aku kena percaya dan buat semua suruhannya?




aku sering mengajukan soalan ini pada temanku, dan semua mengatakan aku  sesat  keran mempersoalkan hakikat tuhan sebenarnya.  aku bukan berniat sebegitu, namun aku cuma mahu melepaskan kekeliruan pada akalku yang banyak batasanya. aku sering bermenung melihat keindahan ciptaanya sambil berfikir, wujudkah tuhan? aku sering membuang jauh perasaan ingin tahu akan rupa tuhan kerana teringat akan sebuah hadis {dan berfikirlah tentang ciptaanya dan jangan berfikir pada zatnya} aku mempersoalkan satu isu yang sangat penting dalam kehidupan seharian manusia sebenarnya.






cuba nilai diri kita sendiri, sejauh mana kita yakin kewujudan allah taala, dan sejauh mane kita yakin dia adalah raja bagi segala ciptaanya,? percayalah umat hari ini sangat sedikit yang benar2x yakin akan kewujudannya. Kebanyakan manusia hari ini hanya beragama tanpa menyedari kenapa dia beragama. Jkalau semua manusia yakin akan tuhannya , semestinya tiada satu pun gejala sosial akan berlaku, oleh itu, jangan sesekali kita menghina atau menghukum golongan yang ingin tahu tentang hakikat tuhanya, kerana golongan ini akan menghayati agama mereka lebih jauh berbanding kita yang hanya islam atas nama.





saudaraku sekalian, cuba tanya dan nilai sendiri diri anda, sejauh mana anda mengkaji akan hakikat ketuhanan? sejauh mana yakin tuhan itu maha pemberi segalanya,? sejauh mana?  nabi Muhamad berdakwah 13 tahun untuk memperbetulkan akidah umatnya, namun fenomena di malaysia hari ini cukup berbeza apabila kita lebih mengutamakan syariah dari akidah, akibatnya, gejala sosial semakin berleluasa, kerana mereka tidak yakin akan wujudnya tuhan,




 




wahai saudaraku, siapa tuhan kita sebenarnya? dan kenapa kita perlu sembahnya? baiklah , kajian yang dijalankan oleh saintis ,mendapati ada satu urat yang terletak berhampiran dengan otak manusia, urat tersebut merupakan urat yang sangat unik dan para saintis bingung memikirkan apa sebenarnya fungsi urat tersebut, seorang profeser telah menamakanya sebagai god spot. urat ini merupakan asas kepada fitrah manusia. Urat tersebut mengalirkan impulse ke dalam otak bagi melahirkan rasa bertuhan pada manusia.










kajian ini menyebabkan soalan bertuhan adalah fitrah manusia terjawab. kenapa?  dengan adanya urat tersebut, ia menghasilkan hormon pada manusia bagi mengakui bahawa wujudnya tuhan, selain itu, urat tersebut membantu dalam mengenal siapa sebenarnya tuhan. Oleh itu, golongan atheis adalah golongan yang menolak fitrah nya.





baiklah, sekarang persoalanya, siapa tuhan kita? kenapa manusia banyak sangat agama? adakah nabi2x menyampaikan agama yang lain?

nabi2x menyampaikan agama yang satu iaitu agama menyembah allah cuma nabi atau rasul diturunkan pada zaman tersebut untuk umat tersebut. Semua nabi menyeru agar manusia menyembah allah cuma cara berbeza. Nabi musa dengan kaumnya yang takssub pada sihir, oleh itu allah memberi mukjizat pada nabi musa supaya tongkatnya boleh bertukar menjadi ular. Zaman nabi isa pula terkenal dengan ilmu kedoktorannya, oleh itu, allah memberi mukjizat menghidupkan orang mengunakan lidah sapi. manakala zaman nabi muhamad adalah zaman orang mengagungkan syair dan kalam2x indah, bukan pada zamanya sahaja, namun zaman globalisasi ini juga kerana kita umat muhamad,lihat sendiri, kita mengagungkan penyanyi seperti justin biebir, salena gomez, dev, tailo cruiz dan sebagainya. lalu allah menghadiahkan mukjizat al-quaran yang terlalu indah kalamnya buat manusia untuk mengatsi semua lagu2x dan syair2x manusia,







manusia mempunyai banyak sangat agama kerana kepentingan mereka sendiri. mereka selewengakn kitab2x nabi mereka untuk kepuasan nafsu sendiri. maka wujudlah bermacam2x agama,








siapa tuhan kita?  nasa telah menjumpai satu penemuan terbesar dalam sejarah hidup manusia iaitu galaksi semakin berkembang dan x jumud atau beku dalam keadaan asal. tahu maksudnya? ini bermakna jikalau di undur masa, ia akan semakin mengecil, mengecil dan mengecil sehingga menjadi satu titik, jadi siapa yang menciptakan titik tersebut?  sudah pastinya tuhan tersebut berada diluar titik tersebut dan berada diluar ruang masa. cuba anda renungkan, siapakah tuhan yang berada di luar ruang masa? iaitu tuhan yang menciptakan titik tersebut? mari kita nilai 1 demi 1,,












 


















  Jesus(kristian)- dilahirkan dan berada dalam zaman bani israil


budha-dicipta oleh manusia dan berada dalam kuil pada hari ini


silva(hindu)-dikatakan berperang dengan manusia yang jahat, jadi wujud dalam ruang masa




nilai sendiri. siapa tuhan kita sebenarnya, tuhan tersebut mesti tidak dipengaruhi oleh masa untuk mencipta titik tersebut,










































saya dah jumpa jawapanya... anda bagaimana?




 

Friday, 17 February 2012

islam dihina...di mana penganutnya...?????





segala puji bagi allah,tuhan yang menciptakan segalanya... bismillah... suatu hari...aku terlihat satu corotan internet yang memaparkan penghinaan terhadap islam...aku terpana melihat gambar2x...dan tuduhan yang dilemparkan pada agama yang suci ini...aku terfikikir...penganut agama nie...lebih kurang 1 milion  diseluruh dunia..kenapa masih berdiam diri..mungkin..bagi mereka..tiada apa yang berlaku....mungkin ia hanya mainan bagi sesetengah orang...mempersendakan nabi muhamad dan agama cuma gurauan....sedar atau tidak....sebenarnya...isu islam dihina ...isu yang sangat  besar.....isu yang wajib diambil peduli oleh semua umat islam..







wahai umat manusia..bangkitlah...sukakah kalian melihat nabi mu dihina laksana binatang?....kitabmu dihina laksna tiada nilainya....tuhanmu...dihina laksana sampah tidak berguna...masih mampu kalian tersenyum melihat agamamu dihina sebegini rupa...sedarlah...siapa diri kalian...kenapa kalian dipilih untuk agama ini...dan kenapa kalian perlu mempertahankanya.....wahai para umat akhir zaman...jangan dibiar islam dihina sebegini...tidak malukah kalian pada tuhanmu yang x putus2x memberi nikmat....x malukah kalian pada air mata seorang nabi yang x pernah putus asa mendoakan umatnya.....




























x perlu kita memandang jauh...cukup shaja di malaysia...banyak sangat penghinaan terhadap hukum allah...aku bukan berbicara atas dasar politik..namun...kerana kecacatan ini lah yang menyebabbkan islam dihina sebegitu mudah...hukum allah boleh dipinda kerana mereka rasa mereka lebih berkuasa dari tuhannya...sedar atau tidak....dengan kelemahan inilah....islam jatuh...islam diangap sampah...

































saudaraku sekalian....banyak sangat yang telah musuh islam lakukan...namun...tiada respon dari penganutnya...saban hari terus berlalu....namum...penganutnya masih berdiam diri.....

ramai berkata ...aku bukan sesiapa...nak halang...salah tu!!!!!!...kita adalah  umat islam...kita ada tuhan paling berkuasa berbanding dengan agama lain yang sesat...kita ada kitab yang palin benar atas dunia...kita ada tokoh paling disegani dalam dunia...kenapa kita mesti malu? kenapa kita mesti terus berharap tanpa lakukan sesuatu? kita mesti   amalkan apa yang disuruh oleh rabb....antaranya...

  1. amalkan semua perintah allah yang fardhu ain...seperti solat,puasa ,zakat
  2. amalkan sunah nabi yang termampu...seperti memberi salam...senyum
  3. sentiasa berusaha menasihati anak2x atau adik2x...atau kenalan tentang islam
  4. sedaya upaya....tunjukkan akhlak yang elok depan semua orang seperti manusia yang  tenang hatinya
  5. berdoa pada allah...agar siapa yang menghina dapat hidayahnya...


saya menyeru diri saya dan semua orang ...agar melihat sendiri dalam realiti...dan bangkit dalam menegakkan syiar islam...jika kita x bermula...siapa lagi?...fikirkan dan selamat beramal....















Thursday, 16 February 2012

adakah islam agama yang mengongkong?




bismillahirahmanirahim......saban hari dan saban waktu...aku disuruh oleh ibu bapaku dari kecik..untuk solat...puasa...hatiku memberontak kerana kejahilanku..kenapa la islam nie suka sangat paksa orang? kenapa la islam nie x macam agama lain...tengok agama kristian tu.. xyah pon solat...tengok orang athis tu...x yah pon puasa,solat.....kat sekolah....aku dilarang untuk bergaul bebas dengan pempuan....x boleh sembang2x...x boleh main sama2x...kalau wat jigak...mesti kena marah ngan cikgu...aku frust dan mula mempersoalkan ..kenapa la...agama islam nie suka sangat larang aku wat benda2x bez...masuk pulak bulan puasa....huh...aku x boleh makan seharian...tengok kat tv,....syok je orang bukan islam makan...aku mula rasa agama islam nie kongkong aku....hurmm........




semakin dewasa...banyak yang aku x puas hati dengan agama ku...akhirnya...allah bagi satu jawapan yang cukup mudah bagi menjawab sume x kepuasan hati aku....firman allah dalam al-quran yang membawa maksud...dan apakah orang yang beriman mengaku beriman tanpa diuji.... aku terfikir...kenapa la allah wat sume nie untuk penganutnya? kenapa la allah suruh buat benda2x seperti solat,puasa,sedekah dan sebagainya.
?/??????????

akhirnya aku mendapat jawapan melalui sebuah buku karya dr.danial zainal abidin....bertajuk persoalan islam kotemporeri...

persoalnya...kenapa ita kena wat semua ibadat 2? ...adakah kita umpama robot...tanpa pilihan peribadi?

baiklah....semua ibadat yang kita lakukan mendapat pengiktirafan dari semua kajian sains yang dijalankan oleh kebanyakan universiti di dunia....dan ibadat yang dilakukan....akan memberi kesan positif ...dalam tempoh jangkamasa yang panjang...




solat-apabila kita sedang sujud...paras kepala kita berada lebih bawah dari jantung..dan...dengan bantuan                                                                      
tarikan  gaviti...darah akan mengalir dengan lebih efisyen ke dalam saraf otak....dan mengikut kajian..otak memerlukan darah yang cukup untuk memastikan yang ia berfungsi dengan sempurna....


cuba lihat orang yang solat dengan sempurna...dan orang yang x solat...perbezaan mereka dalam memberikan ide...perbezaan mereka dalam melafazkan kalimah...cukup2x berbeza...tdan solat merupakan masa rehat bagi angota  badan... xpercaya? ok...cuba amalkan solat selepas bangun tidur...seperti solat subuh...anda akan lihat sendiri badan anda x letih sepanjang pagi...dan kalau anda solat tahjud...anda x akan mengantuk sepanjang hari...cuba amalkan...semakin banyak anda solat..potensi anda untuk berjaya semakin tinggi....cube dan rasainya sendiri:]









puasa-puasa merupakan diet terhebat yang diiktiraf oleh persatuan kesihatan dunia....nak tahu kenapa?
ok..apabila berpuasa...kita akan menghentikan kemasukan makanan  kedalam perut...seterusnya akan memberi ruang pada organ seperti pancrease,large intestine dan small intestine untuk menghadam makanan yang sebelumnya...dan dengan puasa juga...tahap gula dalam darah kita akan berkurang dan mengelakkan dari kencing manis...manakala dengan puasa juga..kita menurunkan pengunaan garam....yang akan mengakibatkan darah tinggi...cuba anada berpusa penuh ketika ramadhan...anada akan lihat sendiri...bagaimana tahap kesihatan anda bertambah.....selain itu juga..puasa akan mengembalikan ketahanan tubuh badan kita seperti mana kat dr. zainal abidin...








kalau nak di ungkap semua sekali kebaikan ibadah yang kita laku x terucap...fikirkan sendiri...bagaimana pengasihnya allah pada hambanya...mewajibkan benda yang akan memberi manfaat pada kesihatan kita sendiri..so...kenapa kita masih perlu mempersoalkan hukum allah dan kenapa kita msih ragu2x dalam melaksanakan hukum allah...percayalah...pasti banyak hikmahnya dalam setiap suruhan sang pencipta....
cuma perlu kosongkan hati dan akal...buang ego dalam jiwa...dan berfikir....kenapa allah sayang pada hambanya....sekian...selamat beramal:]




KENAPA AKU ISLAM



Bismillah...kenapa aku islam...baiklah...hari nie..kita tertanya2x...tentang siapa kita sebenarnya...kenapa kita hidup atas dunia nie..kenapa kita mesti sembah tuhan? kenapa..dan kenapa..baiklah...saban hari...aku bermenung..kenapa allah pilih aku sebagai islam...puas , aku memikirkanya....seringkali aku soal jawab dengan sahabat..namun tetap x berpuas hati dengan jawapan mereka....akhirnya..aku mohon dengan allah...untuk cari jawapannya..suatu hari..aku disuakan dengan sebuah buku...yang sangat menarik..yang penuh informasi...(solusi)..aku terjumpa soalan aku di dalamnya beserta jawapan..aku exited sangat nak baca.... seorang dai menulis jawapan tersebut dengan bahasa yang cukup mudah ..antara jawapan nya ialah....
1-kita adalah saksi bagi syiar yang telah diamanahkan pada rasulullah..
-allah pilih kita untuk jadi saksi bahawa nabi muhammad telah  menyampaikan amanah dari allah...
2-allah piilih kita sebab allah x nak kita hidup laksana binatang
-allah mahukan kita hidup dengan tatasusila yang sangat mulia dan sangat penting dalam kehidupan

aku terkesima dengan jawapan tersebut...dan selama ini..aku menilai...betapa buruknya persepsi aku pada allah yang terlalu menyangi hambanya....dan mahu kan hambanya sedar akan kebenaran..





dalam buku asas2x islam karangan s.s.maududi...ada menyatakan bahawa agama bukanlah hasil dari kerja keras seorang lelaki tapi merupakan cara hidup....seperti agama budha dinamakan sempena pengasasnya gautama budha,agama zaratusha...pengasasnya zaratusha...agama