Saturday 18 February 2012

Siapa tuhanku????





Bismillahirahmanirahim, siapa tuhanku? baiklah, dalam melayari kehidupan seharian, aku terfikir, siapa sebenarnya aku, kenapa aku diciptakan dan betulkah wujudnya tuhan? kenapa aku kena sembah tuhan? kenapa aku mesti percaya adanya tuhan? 

persoalan ini bermain dalam mindaku sejak aku berada di bangku sekolah rendah lagi, saban hari aku bermenung dan berfikir. Aku masuk ke sekolah agama semata2x unyuk kenal siapa tuhanku, dan kenapa aku kena percaya dan buat semua suruhannya?




aku sering mengajukan soalan ini pada temanku, dan semua mengatakan aku  sesat  keran mempersoalkan hakikat tuhan sebenarnya.  aku bukan berniat sebegitu, namun aku cuma mahu melepaskan kekeliruan pada akalku yang banyak batasanya. aku sering bermenung melihat keindahan ciptaanya sambil berfikir, wujudkah tuhan? aku sering membuang jauh perasaan ingin tahu akan rupa tuhan kerana teringat akan sebuah hadis {dan berfikirlah tentang ciptaanya dan jangan berfikir pada zatnya} aku mempersoalkan satu isu yang sangat penting dalam kehidupan seharian manusia sebenarnya.






cuba nilai diri kita sendiri, sejauh mana kita yakin kewujudan allah taala, dan sejauh mane kita yakin dia adalah raja bagi segala ciptaanya,? percayalah umat hari ini sangat sedikit yang benar2x yakin akan kewujudannya. Kebanyakan manusia hari ini hanya beragama tanpa menyedari kenapa dia beragama. Jkalau semua manusia yakin akan tuhannya , semestinya tiada satu pun gejala sosial akan berlaku, oleh itu, jangan sesekali kita menghina atau menghukum golongan yang ingin tahu tentang hakikat tuhanya, kerana golongan ini akan menghayati agama mereka lebih jauh berbanding kita yang hanya islam atas nama.





saudaraku sekalian, cuba tanya dan nilai sendiri diri anda, sejauh mana anda mengkaji akan hakikat ketuhanan? sejauh mana yakin tuhan itu maha pemberi segalanya,? sejauh mana?  nabi Muhamad berdakwah 13 tahun untuk memperbetulkan akidah umatnya, namun fenomena di malaysia hari ini cukup berbeza apabila kita lebih mengutamakan syariah dari akidah, akibatnya, gejala sosial semakin berleluasa, kerana mereka tidak yakin akan wujudnya tuhan,




 




wahai saudaraku, siapa tuhan kita sebenarnya? dan kenapa kita perlu sembahnya? baiklah , kajian yang dijalankan oleh saintis ,mendapati ada satu urat yang terletak berhampiran dengan otak manusia, urat tersebut merupakan urat yang sangat unik dan para saintis bingung memikirkan apa sebenarnya fungsi urat tersebut, seorang profeser telah menamakanya sebagai god spot. urat ini merupakan asas kepada fitrah manusia. Urat tersebut mengalirkan impulse ke dalam otak bagi melahirkan rasa bertuhan pada manusia.










kajian ini menyebabkan soalan bertuhan adalah fitrah manusia terjawab. kenapa?  dengan adanya urat tersebut, ia menghasilkan hormon pada manusia bagi mengakui bahawa wujudnya tuhan, selain itu, urat tersebut membantu dalam mengenal siapa sebenarnya tuhan. Oleh itu, golongan atheis adalah golongan yang menolak fitrah nya.





baiklah, sekarang persoalanya, siapa tuhan kita? kenapa manusia banyak sangat agama? adakah nabi2x menyampaikan agama yang lain?

nabi2x menyampaikan agama yang satu iaitu agama menyembah allah cuma nabi atau rasul diturunkan pada zaman tersebut untuk umat tersebut. Semua nabi menyeru agar manusia menyembah allah cuma cara berbeza. Nabi musa dengan kaumnya yang takssub pada sihir, oleh itu allah memberi mukjizat pada nabi musa supaya tongkatnya boleh bertukar menjadi ular. Zaman nabi isa pula terkenal dengan ilmu kedoktorannya, oleh itu, allah memberi mukjizat menghidupkan orang mengunakan lidah sapi. manakala zaman nabi muhamad adalah zaman orang mengagungkan syair dan kalam2x indah, bukan pada zamanya sahaja, namun zaman globalisasi ini juga kerana kita umat muhamad,lihat sendiri, kita mengagungkan penyanyi seperti justin biebir, salena gomez, dev, tailo cruiz dan sebagainya. lalu allah menghadiahkan mukjizat al-quaran yang terlalu indah kalamnya buat manusia untuk mengatsi semua lagu2x dan syair2x manusia,







manusia mempunyai banyak sangat agama kerana kepentingan mereka sendiri. mereka selewengakn kitab2x nabi mereka untuk kepuasan nafsu sendiri. maka wujudlah bermacam2x agama,








siapa tuhan kita?  nasa telah menjumpai satu penemuan terbesar dalam sejarah hidup manusia iaitu galaksi semakin berkembang dan x jumud atau beku dalam keadaan asal. tahu maksudnya? ini bermakna jikalau di undur masa, ia akan semakin mengecil, mengecil dan mengecil sehingga menjadi satu titik, jadi siapa yang menciptakan titik tersebut?  sudah pastinya tuhan tersebut berada diluar titik tersebut dan berada diluar ruang masa. cuba anda renungkan, siapakah tuhan yang berada di luar ruang masa? iaitu tuhan yang menciptakan titik tersebut? mari kita nilai 1 demi 1,,












 


















  Jesus(kristian)- dilahirkan dan berada dalam zaman bani israil


budha-dicipta oleh manusia dan berada dalam kuil pada hari ini


silva(hindu)-dikatakan berperang dengan manusia yang jahat, jadi wujud dalam ruang masa




nilai sendiri. siapa tuhan kita sebenarnya, tuhan tersebut mesti tidak dipengaruhi oleh masa untuk mencipta titik tersebut,










































saya dah jumpa jawapanya... anda bagaimana?




 

No comments:

Post a Comment