Loading...

Saturday, 3 March 2012

SIAPA ROLL- MODELKU?????




Saban hari, aku melihat ke dalm televisyen, para artis , pelawak, pengacara dan sebagainya sibuk untuk memartabatkan diri mereka di mata anak remaja, aku terfikir, kenapa sebenarnya mereka  inginkan nama dan populariti? aku semakin dewasa dan mulai mengerti, mengapa populariti dan nama ini menjadi igauan semua, aku mengalaminya sendiri macam mane menjadi perhatian semua orang, setiap perlakuan dan percakapan akan dinilai ,dan diberi penghargaan sendiri oleh manusia2x tertentu.





satu hari, temanku bercerita tentang idolanya iaitu dr. mahathir mohamad, beliau obses dengan mantan perdana menteri ke-4 atas pembangunan dan kemajuan yang dikecapinya. aku terpana kerana aku mempunyai persepsi berbeza tentang mantan perdana menteri tersebut.




hari berikutnya, teman aku yang bukan didikan agama berbual tentang pelakon yang semakin hangat diperkatakan sebab lakonanya iaitu aoran aziz. macam-macam dia ceritakan , dari aspek mutu lakonan sehingga pada fizikal beliau yang sedap mata memandang. sedar atau tidak, hati kecilku berdetik, kenapa pelakon dan pm menjadi idola, ? kenapa?






aku sendiri mempunyai tokoh sendiri, seperti zaman kanak2x ku, "mak , nanti bila along besar along nak jadi power rangers warna merah, dia kuat, boleh lawan raksaksa yang jahat tu" aku tersenyum sendirian mengenagkan zaman ku dahulu, yelah, insan seperti aku yang kurang pendendahan agam sering terpengaruh pada karakter karton yang ditayangkan pada televisyen.




namun secara realitinya, aku masih ragu2x, kenapa ustaz dan semua cikgu aku suruh menjadikan nabi muhammad sebagai idola atau model? siapa mereka nak suruh aku jadikan insan yang x pernah aku lihat wajahnya untuk dijadikan idola? kenapa aku x boleh jadikan orang lain macam wayne rooney atau neymar pemain bola sepak sebagai idola? kenapa aku x boleh jadikan penyanyi seperti miss nina, lady gaga atau edele sebagai idola?



aku terdengar adik ku bercerita tentang penyayi muda yang semakin meningkat , najwa latif, najwa latif menjadikan yuna sebagai idola dalam mengapai dunia populariti, aku termenung, najwa latif boleh berjaya dengan jadikan orang mcm dia sebagai idola. tapi, aku? kenapa aku mesti jadikan nabi muhamad sebagai idola? kenapa? aku x pernah tengok muka baginda, aku xpernah dengar suara baginda, aku x pernah kenal jumpa baginda pon, lagipon nabi muhamad duduk zaman mane? bukan zaman moden nie, mane sesuai nak jadikan idola, lagipon orang cakap x releven jadikan orang dulu sebagai idola, ye la, zaman dulu ganas, x de tamadun, bunuh orang selamba jep, sedikit luahan hati temanku yang  x berpuas hati bila aku bercerita tentang idola ku, ku termenung lagi, berfikir dan berfikir, betul jugak pe yang teman aku katakan.




Nabi muhamad bukan pandai main bola macam van persie atau tevev pon, nabi muhamad buakn pernah keluar tv macam aoron aziz pon, nabi muhamad bukan pandai main squah atau badminton pon, kenapa aku mesti jadikan dia model atau ikutan aku?



aku bertanya ustazku, dengan tersenyum beliau menjawab," nanti bila anak besar, anak nak jadi apa? "
dengan banga aku menjawab"nak jadi peguam ustaz, peguam banyak duit, boleh beli rumah besar , kereta banyak, boleh buat macam2x" tergelak kecil ustazku apabila mendengar jawpanku yang materialistik. lalu beliau menjawb dengan senyuman" ankku, pernah dengar pasal syurga dan neraka kan? cuba anakku menungkan sendiri, adakah dengan jadikan artis atau ahli politik boleh menolong anak dari neraka? ya, ustaz akui, nabi x pandai dalam dunia hiburan dan lalai macam zaman sekarang. anak pernah dengar? artis dan palakon jumpa kebenaran dan ketenagan dalam islam?




 Cuba lihat sendiri, bob lokman, amy search, mereka antara orang yang mengakui nabi sebagai idola mereka, mereka cukup kaya, banyak kelebihan dan populariti, kenap mereka nak jadikan nabi sebagai idola? sebab, nabi nie jauh lebih terkenal dari semua orang, percaya atau x, sebuah buku yang bercerita tentang tokoh pemikir dunia mengiktiraf nabi adalah orang paling berpengaruh dan layak dijadikan idola. kenapa? ini kerana sikapnya dan ajaranya berjay menyelesaikan semua ,masalah sosial dalam kehidupan manusia, dari orang yang bunuh anak, yang memandang rendah pad darjat wanita kepada orang yang elok pelertinya, lihat sendiri yusuf islam dan michel jackson, berubah 100% ke arah orang yang baik,.




























Siapa cakap nabi kuno? percaya lah, semua amalan nabi seperti bersolat dan berkhatan diiktiraf dunia sebagai rawatan terbaik dalam dunia, puasa dan bersugi, diet dan penjagann kebersihan yang diamalkan di seluruh dunia, ankku, dunia sedang kejar nabi, kenapa anak mahu lari darinya?






aku tersentak dan terus berfikir, akhirnya aku redha.Muhammad bin Abdullah sebagai modelku, dan cuba menjadi sepertinya,anda?

3 comments:

  1. mantaP !
    keEp it up! tapi ade typing error sket la.. hehe
    :)
    jom selawat ala habiballah...
    allahumma solli ala muhammad..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Alhamdulillah...entri yang sangat menarik..
    keep on helping us, the one who need something like this.."kesedaran"..
    thanks

    ReplyDelete