Loading...

Monday, 7 May 2012

SAYANG OH SAYANG








Bismillah, hari ni aku melayari laman sesawang facebook, bermacam2x perkara yang ak saksikan, tiba2x aku terbaca satu post yang berbunyi "aku sayang mr n samapai bila2x, biar la orang nak cakap apa pun, biar la aku hilang parent pon, aku rela untuk bersama n slamanya", aku tergelak kecil apabila terbaca post tersebut, bagiku nie cuma untuk raih perhatian orang,





aku terus melayari laman fb dengan agak khusyuk, aku tergamam melihat satu foto dan komen "a&z" new hot kapel, gambar mereka berpelukan di atas motosikal, ,,,, hati ku sayu, diruntun perasaan kasihan dan simpati pada ibu bapa si A & Z,  saat tu, aku terfikir, sejauh mana perjalanan kisah cinta mereka, bayangkan sahaja gambar berpelukan antara bukan mahram boleh di publish di fb, tu yang umum, kalau dah umum macam 2, rasanya yang x umum mesti lebih lagi, tanpa memikirkan rasa malu mereka pada orng yang membaca dan melihat gmbar mereka.






 Aku sanagat hairan dan takot unttuk menghadapi kenyataan yang remaja sekarang lebih mementingkan cinta dan kekasih mereka tanpa memikirkan betapa penatnya seorang ibu dan bapa dalam membesarkan mereka. Aku terfikir, seorang ibu yang semakin meningkat usiannya tidak dipentingkan oleh anaknya, apa persaan nya? adakah si ibu rela dirinya terabai kerana seorang yang x pernah memmberi apa2x pada anaknya? bayangkan bagaimana seorang ibu, dengan air mata dan darah melahirkan anak yang dikandung,







dijaga selama 9 bulan , tanpa mengharap blasan, si ibu menyusukan anaknya degan harapan agar anaknya jadi insan berguna, bayang kan, apabila si anak sakit, akan dibelai, di usap dan dijaga dengan penuh perhatian,






 namun apabila naknya semakin dewasa, langsung tidak memikirkan maruahnya dan maruah keluarganya, baginya hanya kekasihnya yang penting, percaya atau tidak sebenarnya seorang ibu akan mengalirkan air mata di larut malam memikirkan anaknya, mengenangkan siapa dirinya pada anaknya, namun sayangg si anak, x pernah menghargai jasa ibunya, bayangkan diri anada, menjaga seseorang dengan penuh pengorbanan, namun bila dah besar, ia abaikan anada, apa perasaan anda? begitulah seorang ibu, terguris, namun masih tersenyum .








 Semakin lama seseorang itu bercinta, semakin rengan ia dengan ibunya, percayalah kasih sayang seorang ibu x mampu ditandingi, kadang2x, kita perlu tanya ibu kita, 'mak...suka ke sy kapel?'  dalam mengejar usia, si ibu sangat mengharapkan anaknya memberi perhatian padanya,







sedar atau tidak? kita sebenarnya jauh dari ibu kita, prnah terbayng x... saat allah ambil nyawa ibu kita, kita x akan mampu menatapnya lagi, x akan mampu memeluknya lagi, saat tu, tuada lagi insan yang akan usap pipi kita, kesat air mata kita, menangis sebab kita, saat 2, kita x akan dapat ras nikmatnya ada seorang ibu, tanya pada diri kita, adakah kita mampu menghadapi saat kematian ibu kita? saat kita kehilangan kasih sayang, belaian, pelukan ibu kita?







 Hadis dari sahih bukhari dan musliim, SYURGA DI BAWAH TAPAK KAKI IBU. mari berfikir sejenak, siapakah yang bertakhta di dalam hati kita? ibu atau teman? fikirkan









mungkin kita x sedar dosa kita, mari kita mohon ampun pada ibu kita kerna dia adalah orang pertama dalam hidup kita =]











No comments:

Post a Comment